Οι κυβερνήσεις υπηρετώντας με συνέπεια τις πολιτικές της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης, εδώ και αρκετά χρόνια προσπαθούν να εφαρμόσουν ένα επιπλέον φίλτρο στην πρόσβαση των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Γι’ αυτό φροντίζουν ώστε στον κυρίαρχο λόγο των ελληνικών ΜΜΕ προς την ελληνική κοινωνία να αναπαράγονται μεθοδικάαντιλήψεις που προλειαίνουν το έδαφος για κάτι τέτοιο. Ακούμε συνεχώς ότι «δεν μπορούν να σπουδάζουν όλοι», «εισάγονται με πολύ χαμηλές επιδόσεις και δεν μπορούν να τελειώσουν το πανεπιστήμιο». «το δημόσιο χάνει χρήματα από τους φοιτητές που δεν καταφέρνουν να τελειώσουν τις σπουδές τους» . Από τα δημοσιογραφικά think tank επανερχόταν συχνά η προτροπή για επαναθεσμοθέτηση της βάσης του 10 για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, παρόλο που αυτή είχε εφαρμοστεί επί υπουργίας Μ. Γιαννάκου με σημαντικές αντιδράσεις και τότε. Δεν υπάρχει καμία αξιόπιστη έρευνα ότι η εφαρμογή της βάσης του 10 έβγαλε καλύτερους αποφοίτους, ούτε επιβεβαιώθηκε το νεοφιλελεύθερο επιχείρημα για τον πακτωλό χρημάτων που έχανε ο δημόσιος τομέας από τους «αιώνιους φοιτητές», ειδικά όταν μάλιστα συστηματικά απέκρυπταν ότι οι φοιτητές μετά το ν+2 έτος της σχολής τους δεν δικαιούνται δωρεάν σίτιση και συγγράμματα και τα κονδύλια για φοιτητική μέριμνα περικόπτονται συστηματικά διαρκώς οπότε οι δημόσιοι πόροι που δαπανώνται για φοιτητές ή φοιτήτριες που σπουδάζουν όντας σε μεγάλο έτος σπουδών είναι ελάχιστοι αφού η πολιτεία δεν τους καλύπτει.

Η κυβέρνηση της ΝΔ φέτος αποφάσισε να θέσει ένα επιπλέον φίλτρο και να θεσμοθετήσει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ζητώντας και την συνδρομή των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων σε αυτήν. Πλέον, τα πανεπιστημιακά τμήματα έχουν συμμετοχή στο ύψος της βάσης εισαγωγής των υποψηφίων στην σχολή καθώς μέσω ενός συντελεστή συμβάλουν στον καθορισμό της, κάνοντας την σε περιπτώσεις σημαντικά μεγαλύτερη του 10.Η κυβέρνηση της ΝΔ μάλιστα επέμεινε στην εφαρμογή της από φέτος παρόλο που την θεσμοθέτησε στην μέση της σχολικής χρονιάς! Γεγονός απολύτως πρωτοφανές για την δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα, πόσο μάλλον όταν το σχολικό έτος 2020 – 2021 χαρακτηρίστηκε από απόλυτη αποτυχία στον σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής εν μέσω πανδημίας, αποτυχία που την πλήρωσαν γνωσιακά, ψυχολογικά, κοινωνικά,συνολικά οι μαθητές και οι μαθήτριες όλων των τάξεων κι ακόμη περισσότερο οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’ λυκείου. Υπενθυμίζουμε ότι το Υπουργείο Παιδείας τον Ιούλιο του 2020 ανακοίνωσε ότι η νέα σχολική χρονιά θα ξεκινούσε στις 1 Σεπτέμβρη, όμως αυτή ξεκίνησε στις 14/9. Τα αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος για αραίωση μαθητών στις τάξεις, προσλήψεις μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού και προσωπικού καθαριότητας, μαζικά τεστ με στόχο το να μην ξανακλείσουν τα σχολεία εν μέσω πανδημίας χαρακτηρίστηκαν είτε ανεφάρμοστα είτε λάθος. Αποτέλεσμα ήτανη κυβερνητική πολιτική να κλείσει σταδιακά όλα τα σχολεία της χώρας από τις 7 Νοέμβρη – ούτε 2 μήνες δηλαδή από την έναρξη της σχολικής χρονιάς – κατά μέσο όρο για 6 μήνες… Παράλληλα, η μείωση της ύλης για τις πανελλαδικές εξετάσεις ανερχόταν μόλις στο 30% περίπου!

Η εφαρμογή της ΕΒΕ σύμφωνα με πρώτες σχετικά συντηρητικές εκτιμήσεις θα αυξήσει τον αριθμό των υποψηφίων που μένουν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τουλάχιστον κατά 9.000 σε σχέση με πέρυσι. Υπενθυμίζεται ότι με τον ίδιο αριθμό εισακτέων πέρυσι έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης 17.000 υποψήφιοι/.ες Προφανώς η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας συνεχίζει να αβαντάρει τους ιδιοκτήτες κολλεγίων καθώς απόφοιτοι οι οποίοι θα «αποτύχουν» εξαιτίας της ΕΒΕ ενδεχομένως να στραφούν προς τα εκεί. Στην νομιμοποίηση των κολλεγίων έπαιξε σημαντικό ρόλο και η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.Επίσης, εξαιτίας της εξίσωσης πτυχίων ιδιωτικών κολεγίων και δημοσίων ΑΕΙ, πρακτικά δίνεται ώθηση στην ιδιωτική - επαγγελματική εκπαίδευση, ανακατευθύνοντας δυναμικό και στα δημόσια ΙΕΚ πέραν των κολλεγίων καθώς και σε διάφορες εκδοχές «μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». Ενδεικτικό είναι και το παράλληλο μηχανογραφικό δελτίο για όσους δεν κατάφεραν να περάσουν σε κάποιο πανεπιστήμιο. Με αυτόν τον τρόπο συμβάλλει στο να ανοίξει περαιτέρω η στρόφιγγα της δια βίου μάθησης, με τα επαγγελματικά μας δικαιώματα να συμπιέζονται προς τα κάτω καθώς και τα ίδια τα ιδρύματα να καλούνται υπό την απειλή του οικονομικού στραγγαλισμού (αξιολόγηση) να ευθυγραμμιστούν με Τμήματα και προγράμματα σπουδών εναρμονισμένα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Φαίνεται όμως ότι το «άριστο λογισμικό» βραχυκύκλωσε καθώς ήδη η εφαρμογή της ΕΒΕ δημιουργεί από νωρίς παρατράγουδα. Έτσι εμφανίζονται υποψήφιοι και υποψήφιες να μην πιάνουν την ΕΒΕ στο Ειδικό Μάθημα με αποτέλεσμα να μένουν εκτός των σχολών προτίμησης έχοντας συγκεντρώσει εξαιρετικά υψηλές επιδόσεις!

Από την μεριάς μας και με αφορμή το περιστατικό θα θέλαμε να τονίσουμε τα εξής:

Η εισαγωγή ενός επιπλέον φίλτρου για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναιαπολύτως λάθος. Το ανάποδο έπρεπε να είχε συμβεί –δηλαδή άνοιγμα των σχολών με περισσότερες θέσεις – σε μια χρονιά μάλιστα που η πανδημία έχει αφήσει βαθιά το αποτύπωμάτης στην νεολαία. Το επιχείρημα ότι «δεν θα καταφέρουν να τελειώσουν ποτέ όσοιμπουν με χαμηλές βαθμολογίες» είναι απολύτως εσφαλμένο, έχει αποδειχτεί από την ίδια την πραγματικότητα ότι η βάση εισαγωγής δεν είναι κάτι αντικειμενικό. Χιλιάδες άνθρωποι που έγραψαν χαμηλά στις πανελλαδικές αποφοίτησαν από τις σχολές τους και σταδιοδρομούν σήμερα σε διάφορες θέσεις στην αγορά εργασίας. Ούτε η εφαρμογή της βάσης του 10 κι επομένως αυτών των φίλτρων έκανε τους πολιτικούς μηχανικούς να χτίζουν πιο σταθερά σπίτια, τους γιατρούς να χειρουργούν καλύτερα, τους δασκάλους να κάνουν καλύτερο μάθημα. Η ευθύνη της Συνόδου των Πρυτάνεων και των πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων που συναίνεσαν και συμμετείχαν σε αυτή την αντιδραστική εξέλιξη είναι τεράστια. Τα πανεπιστημιακά ιδρύματα όφειλαν να απορρίψουν αυτή τη ρύθμιση ως αντιπαιδαγωγική και αντιλαϊκή αφού πλήττει περισσότερο τους μαθητές που προέρχονται από κατώτερα λαϊκά στρώματα και να μην θεσμοθετήσουν ΕΒΕ στις σχολές τους.

Εμείς παλεύουμε στο πλευρό των μαθητών και του νεολαιίστικου κινήματος για δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες, για ενίσχυση των υποδομών της καθώς και των δημόσιων παροχών σε μαθητές/τριες, σπουδαστές/τριες και φοιτητές/τριες. Διεκδικούμε μαζική πρόσβαση σε σχολές με εργασιακή και επαγγελματική προοπτική, πτυχία με δικαιώματα, ανθρώπινους ρυθμούς σπουδών και διευκολύνσεις για εργαζόμενους/ες φοιτητές/τριες. Παλεύουμε για ένα εξασφαλισμένο παρόν στις σπουδές χωρίς το διαρκές άγχος της οικονομικής στενότητας και της εντατικοποίησης, για ένα μέλλον στην εργασία με συλλογικά κατοχυρωμένα δικαιώματα, αξιοπρεπείς μισθούς, πλήρη ασφάλιση και υγειονομική κάλυψη, μείωση του εργάσιμου χρόνου χωρίς μείωση μισθών.